Niets rijdt lekkerder dan een schone fiets!

Een zwarte ketting of een knarsend geluid tijdens het rijden en een cassette vol van zand? Hoog tijd om je fiets schoon te maken! Een klusje waar je misschien tegenop ziet, maar het resultaat is verbluffend. Sterker nog: het is maar 15 minuutjes werk als je het met enige regelmaat schoonmaakt. Daarnaast gaan je ketting en tand wielen veel langer mee als je het onderhoudt. Vuil zorgt namelijk voor extra slijtage en dus extra kosten.

Het is het beste om na elke rit je fiets direct schoon te spoelen, zeker als je ook in de winter rijdt. Zo voorkom je dat vuil en viezigheid zich gaan hechten aan je fiets. Daarnaast zijn pekel en je fiets absoluut geen goede vrienden. Geen tijd om hem direct grondig te reinigen? Dat is niet erg. Zorg wel dat je hem zo droog mogelijk wegzet.

Schoonmaken van ketting en cassette
We beginnen maar direct met het meeste werk: het schoonmaken van ketting en tandwielen. Spray deze ruim in met kettingreiniger. Schrob met een harde borstel het meeste vuil los, en laat de kettingreiniger even intrekken. Gebruik voor de kleine hoekjes en ruimtes een smalle borstel. Zo zorg je dat het meeste vuil echt goed los zit. Spuit dit na een minuut of 2 á 3 de fiets af met de tuinslang. Gebruik hiervoor niet de hogedruk! Hiermee spuit je het vet tussen de lagers vandaan. Dit veroorzaakt onnodige slijtage en dat is zonde van je materialen.

Ketting en cassette droog maken
Het is belangrijk om ketting en cassette goed droog te maken voor je alles weer gaat smeren. Wanneer er nog vocht tussen de schakels zit, blijft de olie hierop liggen en heb je geen smering. Gebruik voor het droogmaken een oude doek. Pak de ketting stevig vast en trap voor of achteruit. Zorg er vooral voor dat de onderkant en bovenkant van de ketting goed droog zijn. Je maakt op deze manier niet alleen je ketting droog, maar je verwijdert nu ook de laatste vuilresten.

TIP: Als je ketting nog steeds vuil is, kan je het best een beetje kettingreiniger op de poetsdoek spuiten en herhaal de vorige stap!

Voor het goed droogmaken van de cassette nemen we het achterwiel uit de fiets. Leg deze met de cassette omhoog neer. Neem nu je poetsdoek, vouw de rand dubbel en steek deze tussen twee tandwielen. Door nu een beweging van links naar rechts te maken draait de cassette. Wanneer het tandwiel droog en schoon is, ga je naar de volgende. Zo haal je de laatste resten vuil en zand tussen de cassette vandaan en is alles weer schoon, vetvrij en droog. Steek je wiel terug en klaar is Kees.

Schoonmaken frame en wielen
In veel gevallen kan je het frame en de wielen schoonmaken met een droge doek waarop je een klein beetje Polish wax op doet. Na rustig poetsen, glimt je fiets weer zonder dat je water hebt gebruikt. Ben je flink door de bagger gereden of heb je al een tijdje niks aan je fiets gedaan, dan is het verstandig om je fiets te wassen. Met fietsreiniger is dit een fluitje van een cent. Spray het frame en de wielen in. Boen rustig met een spons je frame en wielen en laat de fietsreiniger even intrekken. Spuit je frame af met de tuinslang (ook hier weer niet met hoge druk) en maak je gehele fiets goed droog.

Bescherm je frame
Nu het frame van je fiets weer helemaal schoon is, is het belangrijk om een beschermlaagje aan te brengen. Dit kun je doen met een polish wax. Spuit de wax op een doek, en smeer dit goed uit op het frame van je fiets. Dit laagje zorgt niet alleen voor een shiny fiets, maar ook dat vuil niet hecht aan het lakwerk van je fiets. Dat is voor de volgende poetsbeurt wel zo fijn!

Voorzie je ketting van nieuwe olie
Fijn dat je ketting weer helemaal schoon is, maar hij loopt nu wel erg rauw. Tijd voor verse olie! Gebruik hiervoor een druppelflacon of een spuitbus. Onze voorkeur gaat uit naar een druppelflacon. Zo kun je het beste mikken en je fiets wordt niet vet van de nevel die van een spuitbus af komt. Daarnaast heeft het een beter smerende werking.

PAS OP: heb je een fiets met schijfremmen? Gebruik dan geen olie in een spuitbus. Wanneer er vettigheid op de schijven van je fiets komt, gaan je remmen piepen en moeten de remblokken vervangen worden!

Terwijl je de ketting vooruit draait voorzie je je kettingschakels bovenop van nieuwe olie. 1,5 rondje ketting is meer dan voldoende. Laat dit even intrekken en verwijder daarna met een schone doek overtollige olie van de zijkant van de schakels. Even goed fanatiek “”boenen” mag wel. De hoeveelheid olie die de ketting nodig heeft is al tussen de schakels gezakt. Zand en vuil blijft plakken aan olie, hoe minder onnodige olie er op de ketting zit, hoe schoner alles blijft.

Piepende schrijfremmen
Vuil, vocht en olie kunnen ervoor zorgen dat schijfremmen ontzettend gaan piepen. Dit is vaak op te lossen door je remschijven schoon te maken met remmenreiniger. Spuit dit op een schone doek, en maak je remschijf schoon. Hierna kan je de schijf lichtjes opschuren. Dit kleine stoffige laagje zorgt dat je remblokken eerder grip hebben op je schijf en heb je gelijk weer volledige remkracht.

Een andere belangrijke tip om piepende schijfremmen te voorkomen of te verhelpen is het inremmen van je remblokken. Tijdens het inremmen smelt de toplaag, waardoor het een dun laagje achterlaat op de remschijven. Dit laagje zorgt voor een betere werking en langere levensduur van je remmen.

Bij het inremmen van je nieuwe schijfremmen is het belangrijk om deze goed warm te laten worden. Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo’n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt. Herhaal dit 20 keer. Wij doen het zelf met een speciale inremmachine, zodat we zeer effectief je nieuwe remblokken optimaal kunnen laten functioneren.

Op naar de volgende rit!
Je fiets is weer helemaal klaar voor de aanstaande mooie rit! Omdat je dit keer je fiets goed hebt schoongemaakt is het voor de voor de volgende keer waarschijnlijk voldoende om alleen je fiets af te spuiten, deze droog te maken en een doek over de ketting te halen. Vergeet je ketting dan niet weer een klein beetje olie te geven. Dan blijft alles lekker soepel lopen!